Esperance, Albany, Denmark, Augusta, Margaret Rive - Reisverslag uit Perth, Australië van Ellen Nijhof - WaarBenJij.nu Esperance, Albany, Denmark, Augusta, Margaret Rive - Reisverslag uit Perth, Australië van Ellen Nijhof - WaarBenJij.nu

Esperance, Albany, Denmark, Augusta, Margaret Rive

Door: ellennijhof

Blijf op de hoogte en volg Ellen

24 Mei 2011 | Australië, Perth

Hier het vervolg van mijn vorige reisverslag.
En Rens, de vogel heeft het overleefd :-)
En Jasper; de wandelende tak was speciaal voor jou!
Dani & Fleur, ik heb m eindelijk :-)
Verder allemaal bedankt voor de leuke felicitaties!!

3e week
Op donderdag in onze 3e week alweer eindelijk in Esperance aangekomen. In Esperance een lookout opgezocht, hier begon het keihard te regenen, na een week super mooi weer. Dus maar niet meer verder gegaan, maar doorgereden naar Albany. Hier 's avonds laat aangekomen, ergens een plek gevonden om weer gratis te overnachten en de volgende dag Albany ingegaan. Albany is een leuk klein plaatsje, dus hier een beetje rondgelopen. Vanuit Albany zijn we doorgereden naar Cape le Grand NP. Hier ergens overnacht langs de weg, want er waren geen campings. Terwijl we aan het zoeken waren naar een plek, zag ik een bordje met Dutch Windmill, dus hier maar even gaan kijken. Een echte Nederlandse windmolen in Australië. De man heeft het zelf gebouwd (in 7 jaar), is naar Nederland geweest om te leren hoe het werkt etc. De volgende dag is Albi een berg gaan beklimmen en heb ik een tour door de molen gehad. Vervolgens werden we uitgenodigd door een Duits echtpaar, die 3 maanden aan het rondreizen zijn hier, om een biertje te komen drinken. Dit aanbod hebben we maar aangenomen. Hier een relaxte middag gehad.
Op zaterdag na het Duitse stel verlaten te hebben, doorgereden via Mt Barker naar Denmark. Op zondag zijn we Denmark ingegaan. Hier even staan praten met een Nederlandse geïmmigreerde man, zijn zoon had een super grote mot gevonden :-0 Verder nog even wat rondgekeken en uiteindelijk doorgereden naar Ocean Beach. Bij Ocean Beach heerlijk wat tijd voor mezelf genomen, aangezien Albi ging surfen. Aan het eind van de dag doorgereden naar het volgende National Park, Williams Bay. Op zondag rondgereden in Williams Bay, mooie stranden gezien en een niet zo blije kangaroe. Normaal rennen ze weg als je eraan komt, maar deze bleef zitten en blazen en grommen naar je, dus hier maar met een grote boog omheen gelopen.. In de middag zijn we doorgereden naar Valley of the Giants, hier een mooie Tree Top Walk gedaan, over bomen van 50 meter hoog. Daarbij waren sommige bomen zo dik dat je erdoorheen kon lopen..

4e week
Op maandag (2-5-2011) eind van de middag aangekomen bij Mandalay Beach. Hier heerlijk een glaasje wijn gedronken en doorgereden naar een campingplaats. Hier was voor het eerst een soort van blokhut bij. Dus we hoefden niet de hele auto op te zetten, erg lekker soms :-)
Op dinsdag weer vast komen te zitten met de auto in mul zand, dus na het uitgraven op onze weg gegaan naar Pemberton. Rondom Pemberton zijn een aantal mooie stukken, dus hier rondgekeken. We hebben hier the tree top walk gedaan. Op 40 meter hoogte tussen de boomtoppen doorgelopen. Wel erg vreemd, want alleen op de hoeken zijn palen, dus het beweegt lekker mee als je erop loopt, Vervolgens nog een rondje op de grond gelopen, hier waren sommige bomen zo groot dat je er doorheen kon lopen. Wel gaaf!
Vanaf de tree top walk zijn we naar een Bicentennial Tree (68 meter) gegaan. Tussendoor gestopt bij een waterval en hier heerlijk geluncht. De waterval kon je eigenlijk geen water noemen.. Daarbij was het water zwart van de gumtrees erom heen. Na onze lunch weer doorgegaan richting de Bicentennial tree. Hier zitten pinnen in de boom en kun je omhoog klimmen. Hier ben ik maar tot het eerste platform gegaan (halverwege). Voelde me niet echt veilig zonder ergens aan vast te zitten. Ook heb ik toch best last van hoogtevrees als ik de grond kan zien :-S. Vanuit hier op naar de volgende boom Gloucester Tree (60 meter). Deze heb ik niet eens geprobeerd, want er was alleen een platform in de top..
Na Gloucester Tree helemaal de verkeerde kant op gereden, dus maar besloten te overnachten in Manjimup. Een klein niet bijzonder plaatsje.
Op woensdag eerst een waterval (Beedelup Falls) bezocht, deze was niet heel bijzonder, maar wel beter dan degene van de dag ervoor.
En dan op naar Augusta. Onderweg naar Augusta kwamen we langs de Jewel Cave. Dus deze grot maar bezocht. Dit was wel gaaf om te zien. Augusta is het zuidelijkste plaatje aan de westkust. Hier een wandeling door het dorp gemaakt. Augusta is ook een van de weinige plekken ter wereld waar 2 oceanen samen komen, dus hier de vuurtoren maar even bezocht. :-) Ik kon niet de verschillende stromingen in de zee ontdekken, maar ze zijn er wel.. Vlak bij de vuurtoren was nog een oud waterwiel, dus deze maar even opgezocht. Vanuit Augusta zijn we doorgereden naar Hamelin Bay. Hier de zonsondergang bekeken. De zonsondergang van dit strand is in elk boek te bewonderen, dus Albi wou het graag zien. Het was ook wel gaaf om te zien. Vervolgens een stukje verderop gekampeerd.
Op Bevrijdingsdag zijn we verder omhoog gereden. Hier zijn Albi en ik even opgesplitst, ik ben de Lake Cave ingegaan en Albi ging een andere grot in. Een zelfontdekkingsgrot. Vervolgens naar Margaret River gereden. Onderweg zijn we gestopt bij de Boranup Gallery. Alles in deze galerij is van gumtrees (black wood) gemaakt. Erg gaaf spul, maar ook niet te betalen (voor een tafel $45.000). Vanuit Margaret River doorgereden naar Gracetown. En in Gracetown heb ik heerlijk aan het strand mijn boekje gelezen, terwijl Albi ging hardlopen. Uiteindelijk overnacht bij een tennispark/sportpark. Hier is niemand te bekennen op een donderdagavond, dat ben ik niet gewend van thuis ;-) Hier heerlijk gezeten.
Op vrijdag onderweg naar Dunsborough. Maar voordat we daar waren even langs de chocoladefabriek, om wat chocolade te proeven :-). Erg lekker, was ook wel verbaasd wat ze allemaal hadden, zoals chocoladescrub, bodybutter etc. De bodybutter was wel erg lekker, dus het proefmonster maar gebruikt om mijn benen, armen en handen in te smeren :-). Eenmaal een beetje misselijk weer doorgegaan, komen we langs een surfart sign. Dus hier maar even gekeken. Op het moment dat wij aankwamen waren er 2 echte hippies. Dus hier 2 uur zitten praten met een kop koffie. Het waren hele simpele schilderijen maar op allerlei afval, zoals gebroken slippers/surfborden/schelp etc. Uiteindelijk halverwege de middag in Dunsborough aangekomen. Dit was een redelijke plaats. Vanaf hier door gereden naar het noordelijk puntje en een andere vuurtoren natuurlijk. Hier een rondje omheen gelopen en op naar Bunker Bay. Ik dacht gaaf, we kunnen hier bunkers zien. Maar helaas, het was een gewoon strand met veel rotsen. Vervolgens dachten we op de weg een bierbrouwerij gevonden te hebben. Er was ons verteld dat je bieren kon proeven etc. Helaas, het was een heel duur en luxe restaurant. Dus maar doorgereden naar een winery en heerlijk wat wijnen geproefd, blijft goed :-) Vanuit de winery doorgereden naar Busselton. Hier is de langste houten jetty in de zuidelijke atmosfeer, 2 km. Ik snap nog steeds niet het verschil tussen een Jetty en een pier, maar er is een verschil. Hier ruim 2 uur over gedaan, want er waren een hoop vissers en dan moet je even een praatje maken natuurlijk :-). Ik ben erachter wat Squid (inktvis) is, wat ziet dat er vies uit en maakt een vies geluid als het probeert om inkt te spugen. Vervolgens zag ik een octopus gevangen worden. Deze maakt hele grappige geluiden als het zich vastklit aan de jetty. Maar deze heb ik ontleed zien worden. Het hoofd eraf (en 5 minuten laten bewegen beide delen nog steeds) en de rest in een plastic tas. Heel vreemd. Maar goed, van de verschillende vissers wat geleerd over vis en vissen, en een paar leuke plekken uitgelegd gekregen waar we konden overnachten. Op zaterdag was er een triatlon in Busselton, kwamen we de 's avonds achter. En de volgende ochtend na het ontbijt kwamen we erachter dat het fietsgedeelte op de weg was waar wij aan gekampeerd hadden. Dus na de wc gereden, 1km terug en maar besloten daar te blijven tot het fietsgedeelte voorbij was. Hier hebben we ons uiteindelijk ruim 3uur nuttig gemaakt met fietsen vasthouden terwijl ze naar de wc gingen en leuke gesprekken voeren :-)
Nadat de meeste fietsers geweest waren en wij weer konden rijden opgegaan naar Bunbury. Bunbury staat bekend om het dolfijnen centrum. Helaas waren we hier een beetje te laat voor, want de dolfijnen komen in de morgen tussen 10 en 12. Wij waren er om 2uur.. Dus hebben we maar de lavarotsen bezocht. Dit was wel gaaf om te zien. Zwarte rotsen op het strand, waar het water meters hoog tegen opspatte. Vervolgens heerlijk in het zonnetje gelegen. Het was een van de eerste mooie dagen in West Australië dat we niet in de auto zaten of binnen in de grotten waren. Na even heerlijk het zonnetje gepakt te hebben, de lookout gezien. Mooi uitzicht over Bunbary, en een paar droomhuizen gevonden :-). Van daaruit doorgereden naar de mangroves, hier langs gelopen, een barbecue gevonden en weer op zoek naar een slaapplaats.
De laatste dag van onze roadtrip
Deze dag moesten we van Banburry naar Perth. Dit hebben we via een mooie omweg gedaan. Ik had ergens gelezen dat ze stoomtreinen en dieseltreinen hadden. Dit wou Albi graag zien, ik dacht stoomtreinen hebben we in Loenen ook wel ;-) Hier even rond gekeken, de dieseltrein reed net weg toen wij daar aankwamen en de stoomtrein reed niet, omdat ze eerst regen moeten hebben. Het schijnt dat met de stoom hete deeltjes mee vliegen en aangezien ze in dat stuk al 8 maanden geen regen hadden gehad, mocht de stoomtrein niet rijden wegen gevaar voor bosbranden. Na dit interessante weetje doorgereden naar een waterval (ik ben de naam daarvan kwijt). Dit was wel een gave waterval om te zien. Ook kon je zwemmen onder de waterval etc. En van daaruit eindelijk naar Perth!

Op zondagavond (8-5-2011) tegen 8uur eindelijk in mijn hostel aangekomen, hier Jen (van de wijngaard) weer gezien. Wat een verademing om weer een eigen bed te hebben, een douche en wc om de hoek en wat privacy weer. Dit laatste klinkt raar aangezien ik met 7 anderen op een kamer slaap. Maar als je 4 weken lang in een auto leeft, ben je dag en nacht met z'n 2en en kun je je eigenlijk niet echt afzonderen. Ik merkte wel na deze 4 weken dat ik echt tijd voor mezelf nodig had en in een hostel doe je je oordoppen in, luister naar wat muziek of je kijkt een film en je hebt tijd voor jezelf..

Ondertussen ben ik al 2 weken in Perth. Ben hier druk op zoek (geweest) naar baan. Maar omdat ik mijn 2e working holiday visa wil hebben moet ik nog ongeveer 5 weken op een boerderij werken of fruit plukken. Op het moment zijn daar geen banen in, dus ben nog lekker aan het zoeken. Perth vind ik een super leuke stad. Het is de grootste stad in West Australië, en het voelt aan als een groot dorp. Het heeft alles, maar de gebouwen zijn niet super groot en het is heel weids op gezet. Afgelopen 2 weken natuurlijk ook weer regelmatig uit geweest, erg lekker weer. Dus ja, ik zou ik prima kunnen wonen en werken voor de laatste 2 maanden, als ik niet voor mijn 2e visum zou willen gaan. Afgelopen zaterdag is Klariena ook weer aangekomen hier, erg gezellig weer :-)
Een week geleden heb ik hier mijn verjaardag gevierd. Ik dacht ik doe het op maandagavond, dan kan ik mijn nieuwe levensjaar goed inluiden. Dit is zeker gelukt. Dus op mijn echte verjaardag heerlijk rustig aangedaan en bijgekomen van de avond ervoor ;-)

Morgen ga ik weer terug naar Margaret River. Klariena heeft hier nog wat vrienden en aangezien dit in een wijnstreek ligt heb ik hier iets meer kans op een baan dan in Perth. Dus hier ga ik een paar dagen kijken en dan zie ik wel weer :-)

  • 24 Mei 2011 - 13:40

    Anne Woertman:

    klinkt weer goed ellen! veel plezier, maar dat komt vast wel goed :) kus anne

  • 24 Mei 2011 - 13:56

    Ellen Nijhof:

    Jij bent snel! De foto's zijn nog onderweg, uploaden gaat niet zo snel :-)

  • 24 Mei 2011 - 15:01

    Leonie G:

    Hoi Ellen,

    Je bent lekker bezig. Klinkt allemaal super! En avontuurlijk. En mooi knopje hoor! Heb je je tong ook nog? Ik las dat je wel een geslaagde verjaardag hebt gehad. Geen flugel dit jaar? ;-) hihi.

    Geniet, en ik lees hopelijk snel wat je meemaakt!

    Liefs XX

  • 24 Mei 2011 - 15:03

    Denise:

    Ellebel...

    wat een leuke verhalen weer! Leuk om te lezen.

    "Planking" is daar toch in? Wil ik graag ook een foto van zien, wil ik graag bestellen!

    Geniet er nog lekker van!

    Kus

  • 24 Mei 2011 - 20:03

    Wietske:

    Lieve Ellen,

    Je overtreft mijn stoutste verwachtingen!! Wat een lang verhaal en veel foto's weer en dat voor een 2e gedeelte;) Het ziet er allemaal erg mooi uit. En Perth lijkt me inderdaad een gezellige stad!
    Heel veel succes in Margaret River met het zoeken naar werk en nog een fijne tijd:) Op naar het volgende verhaal;)

    Heel veel liefs en een dikke knuffel, XXX

  • 24 Mei 2011 - 22:23

    Renske:

    Hee sis
    Vooral de regenboog-foto vind ik echt erg mooi! En leuk om wat bekende kiekjes te zien! Ik vond Perth ook een geweldige stad! Heb daar de beste pizza ever gegeten :)
    Hopelijk snel een baan! Succes met de zoektocht!

    Liefs kuss

  • 27 Mei 2011 - 09:55

    Karin:

    Wat heb je onwijs veel gezien!!! En wat een supermooie foto's weer, alhoewel...dit foto's van de mot en ontleding van een inktvis hadden wel weg gemogen....eeeegh :) Succes met zoeken naar een baan in Margaret River! knuffels en kus uit NL xx

  • 29 Mei 2011 - 09:04

    Klariena:

    Wat weer een gave foto's zeg!! ;-)

  • 29 Mei 2011 - 09:47

    Suus:

    Hey Ellen..
    Je hebt een weer een mooie reis gemaakt. Gaaf die foto`s. Dus nu nog ff op zoek naar werk. Je schrijft leuk en je ziet er goed uit.

    Maak er weer wat moois van,

    Liefs Suus

  • 09 Juni 2011 - 18:19

    Mia:

    Hallo,
    Ik heb het 2e deel ook meteen gelezen. Je zult veel dingen missen als je terug bent, maar af en toe ook denken "heerlijk alleen". Mooie foto's, vooral die lage regenboog. Nu nog wat weken werken en dan op naar Azie. Pas op jezelf, nog een fijne tijd.
    Gr. XXX Mia

  • 06 Juli 2011 - 19:54

    Dani:

    Heey meiss!

    Leuk verhaal weer joh! Ziet er allemaal weer goed uit..
    Fijn dat je goeie verjaardag hebt gevierd!
    Nog ff genieten..want tis alweer zo voorbij!
    Ik ben alweer aan het aftellen!;) Ik zal alvast flesje rosé koud zetten als je terug bent..nja paar flesjes denk ik;)
    Groetjes van Wilfred!

    Dikke kus Dani!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Actief sinds 17 Juni 2010
Verslag gelezen: 2460
Totaal aantal bezoekers 77052

Voorgaande reizen:

15 Juli 2018 - 15 Juli 2019

Begin van het volgende reisdeel :-)

28 September 2013 - 05 December 2013

Vrijwilligerswerk in Oeganda

17 Augustus 2010 - 13 Augustus 2011

Down Under :)

07 December 2006 - 26 December 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: