Back on the vineyard - Reisverslag uit Cessnock, Australië van Ellen Nijhof - WaarBenJij.nu Back on the vineyard - Reisverslag uit Cessnock, Australië van Ellen Nijhof - WaarBenJij.nu

Back on the vineyard

Door: ellennijhof

Blijf op de hoogte en volg Ellen

07 Juli 2011 | Australië, Cessnock

Ondertussen alweer een ruim twee maand verder.
Na ruim een week in Margaret River vakantie gevierd te hebben. We konden hier werken voor accommodatie, maar omdat er eigenlijk geen gasten waren konden we het lekker rustig aan doen. Een beetje rond gekeken in Margaret River, een dag bij het zwembad in de zon gelegen en verder veel films gekeken en lekker bijgeslapen. Uiteindelijk toch een werkplek kunnen vinden Beth en Mel (2 Australische meiden die ik in Lorne heb leren kennen) waren aan het werk op een wijngaard (voor tafeldruiven) in Queensland. Dus alles weer geboekt en naar Brisbane gevlogen om de volgende dag 14 uur in de trein te zitten om in Emerald aan te komen. Erg leuk om hun weer te zien, wel jammer om weer afscheid te moeten nemen van de mensen in Perth.
Hier op woensdagochtend aangekomen en maar meteen aan het werk gegaan, ze verwachtte regen voor het weekend. Het is de meest vreselijke baan die ik ooit gehad heb. We moeten de takken van de wijnplant rollen. 10 takken per plant, voor 10 cent per tak. Ik vond het vreselijk dus was niet erg snel, en hoe langer ik er werkte des te erger het werd :-) Maar ik heb wel genoeg dagen voor mijn 2e jaarsvisum nu. Om een 2nd work and holiday visa te kunnen krijgen moet je 88 dagen op een boerderij werken of fruitplukken.
Na mijn 1e dag werk mijn cabin ingeruimd. Ik heb hier een eigen kamer. Ik dacht dat is lekker! Maar ik moet toegeven, zeker met de regen het eerste weekend, voelde ik me best eenzaam. Ben niet meer gewend om alleen een kamer te hebben. En als het regent doe je je deur dicht, waardoor je afgesloten bent van de buiten wereld. Dit werd minder toen de zon weer begon te schijnen, want dan kun je buiten zitten of in de deur opening.

In het begin stond ik er versteld van dat hier zoveel Turkse mensen werkten (ik ben ze nog niet eerder in Australië tegen gekomen) en veel Aziaten zoals overal. Uiteindelijk wel een paar super leuke feestjes gehad, waar alles mixte.
Ondertussen spreek ik een paar woorden Koreaans (Asiba) en Turks (sik de lan), de scheldwoorden als altijd :-). Ook super leuke avonden gehad. Vooral de Koreanen praten niet goed Engels, maar onwijs gelachen. Zo hebben we een drankspel (Azen) gedaan. Een heerlijke punch gemaakt. De punch hebben we in een grote mand gemaakt, met 10 verse mandarijnen, een fles rum (Bacardi), 3 blikjes solo, 3 pakken vruchtensap en 21 liter van 4 verschillende soorten goon (rood en wit). Ik moet zeggen, we hadden verwacht dat we wel wat overhielden. Maar na 2 uur hebben we nog wat extra bijgemaakt en dat was ook weg in een half uur. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet wist dat er zoveel jonge mensen waren. Ik denk dat we met een man of 30/35 waren.
Maar er wordt niet alleen gedronken hier, elke dag na werk was er voetbal. 3 teams die wisselden als er gescoord werd. De enige dag dat ik mee deed en daarna lekker wou douchen was er geen water. Al het water was afgesloten, voor de wc, douche, drinken en koken. Dus de baas gebeld, en die zou de volgende ochtend wel komen. Uiteindelijk is hij toch 's avonds gekomen, want je moet je voorstellen. Er wonen ongeveer 45 man in barakken en tenten buiten, in het huis woont nog zo'n 30 man. In het huis zijn 2 douches en 2 wc's. Voor buiten zijn er 8 douches en wc's. Uiteindelijk hadden we 's avonds laat weer water, anders had ik medelijden gehad met de schoonmaker.
In de eerste week vooral genoten van het kampvuur. Gedurende de dag hier is het super lekker weer, 20-25 graden, en dat is in dit klimaat best warm als je er de hele dag instaat. In de nacht wordt het vrij koud. De koudste nacht hier was 6 graden (was op het nieuws :-))
De eerste week kwam de immigratiedienst langs. 's Ochtends werd al geroepen dat de immigratie zou komen, dus alle illegalen en backpackers zonder working holiday visa vertrokken. Ineens waren we niet met zo veel meer op de wijngaard :-) Na het werk weer bij het kamp aangekomen, staat er een grote touringbus, zodat ze de illegalen meteen mee kunnen nemen. Het schijnt dat met het fruitplukken er twee touringbussen zijn. Politie erbij, om in te grijpen als er opstootjes zijn. Ik durfde het kamp bijna niet af, ze waren de uitgangen gewoon aan het bewaken..
Daarbij waren er twee dagen dat er kleine tornado’s waren. Dat zag er heel cool uit. Want er was daar op de meeste dagen bijna geen wind, dus als je ineens allerlei bladeren ziet opvliegen, ziet dat er best gaaf uit!
Na hier 3,5 week gewerkt te hebben was het werk klaar. Dus alle spullen weer ingepakt, afscheid genomen en doorgegaan naar CessNock, 120km van Sydney. Hiervoor waren we in totaal 23 uur onderweg (ongeveer 1300km). Tussendoor een groep gedropt bagage overgeladen en doorgegaan. Op maandag om 12.00uur vertrokken, op woensdag kwamen we om 11.00uur aan. 's Middags kwam de contractor even langs om iets info te geven en de belastingverklaringen af te geven. Vervolgens even wezen shoppen en een uurtje gaan liggen, tenminste dat dacht ik. Tot dat ik om 22.00uur wakker werd. Om vervolgens weer een uur later in bed te liggen en door te slapen tot de wekker ging om 5.00 uur.
Hier ga ik weer op een wijngaard (voor de wijn, net als in Mudgee) werken. Hier krijg ik gelukkig per uur betaald, dus kan hopelijk nog iets geld sparen.

De planning was om hier 7 dagen in de week te werken, deze week gaat dat lukken, helaas wel korte dagen. Voor volgende week is dat nog afwachten. Maar over 2,5 week zit ik alweer in Sydney, om alweer door te vliegen naar Bangkok!

Waarschijnlijk zal het volgende bericht vanuit Thailand of Hongkong komen.
Dus tot de volgende keer maar weer! :-)

  • 07 Juli 2011 - 19:20

    Wietske:

    Lieve Ellen,

    Het werk is dan wel niet zo leuk, maar verder maak je volgens mij voldoende mee, heb je veel gezellige foto's en je 2e jaars visum gehaald! Wat wil je nog meer;) Nu nog even wat sparen voor Thailand en dan heerlijk weer bij ons in Nederland bijpraten. Wij kijken er al naar uit en tellen de weken af! Succes met je laatste job, geniet nog even van alles daar en maak er een gezellig afscheid van:)

    Heel veel liefs en een dikke knuffel XXX

  • 09 Juli 2011 - 21:34

    Karin:

    Hi zusje, wat fijn dat je je uren hebt gedraaid voor een 2de jaarsvisum!!! Enne...het lijkt wel elke dag feest daar, wel supermooie foto's van de zonsondergang. Tot snel xx

  • 11 Juli 2011 - 07:42

    Fleur:

    Lieve El,
    de tijd vliegt! Maar eerst even een dikke sorry dat je een tijdje niets gehoord hebt, maar ik volg je nog steeds! Niets gemist van je avonturen dus!
    Probeer nu op facebook een heel bericht te tikken, maar op een of andere manier werkt het niet. Mail je snel met alle ins&outs van hier, dus hou me ook een beetje op de hoogte van die van jou!
    Want Azie! Mijn ding! Benieuwd hoe je het er vindt in viesdrukBangkok en de rest!

    Geniet!

  • 12 Juli 2011 - 09:27

    Mia:

    Hallo Ellen,
    Werken, lol maken en slapen, dat lijkt me een aardige combinatie. Wat zul je dit alles missen als je weer in Nederland bent. Het schiet nu op en dan is het buy buy Australie. Een paar weken Azie en naar huis. Nog veel plezier tot je weer hier bent.
    X Gr. Mia

  • 14 Juli 2011 - 13:41

    Marjolein:

    Ha Ellen,

    Echt leuk om al je belevenissen zo nu en dan te kunnen lezen! Wat een ervaringen doe je daar op zeg, petje af. Geniet er nog maar even van en veel plezier nog.

    groetjes Marjolein (je nichtje)

  • 12 Augustus 2011 - 12:12

    Suus:

    Hey Ellen.. Dit verhaal had ik nog niet gelezen. Ziet er super leuk uit daar. Werken, voetballen, eten, veel mensen en leuke feestjes! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Actief sinds 17 Juni 2010
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 77050

Voorgaande reizen:

15 Juli 2018 - 15 Juli 2019

Begin van het volgende reisdeel :-)

28 September 2013 - 05 December 2013

Vrijwilligerswerk in Oeganda

17 Augustus 2010 - 13 Augustus 2011

Down Under :)

07 December 2006 - 26 December 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: